Първите в света пътнически влакове, задвижвани с водород, произведени от френската Alstom, трябва да влязат в редовна търговска експлоатация в германската провинция Долна Саксония през март 2022 година.
Влаковете Coradia iLint на Alstom бяха успешно тествани от германския железопътен оператор LNVG от септември 2018 г. до края от февруари 2020 г. на 123-километров железопътен участък.
Френската компания, която вече е започнала серийно производство на влаковете, задвижвани с водород, ще достави 14 броя на LNVG. Влаковете Coradia iLint също са тествани в Австрия и Холандия, според уебсайта на Alstom.
Водородните влакове са надеждна алтернатива на дизеловите влакове без емисии
Френският производител наскоро заяви, че проектът е доказал, че задвижването с водород е надеждна и без емисии алтернатива на дизеловите регионални влакове по неелектрифицирани линии.
Според докладите над 50% от железопътните линии в Европейския съюз не са електрифицирани.
Влакът Coradia iLint включва няколко иновации, включително преобразуване на чиста енергия и гъвкаво съхранение на енергия в батерии, каза Alstom.
Германският Siemens също разработва влакове, задвижвани с водород.
Германският съперник на Alstom Siemens също работи по задвижване с водород за железопътни линии и очаква да пусне в експлоатация тестов влак, работещ на водород през 2024 г., според по-ранни доклади.
Миналата година ЕС стартира инициативата „Алианс за чист водород“ като част от усилията за деркабонизиране на трудно намаляващите сектори, включително транспорта, и постигане на целта си за неутралност на климата до 2050 г.
Не само на земята
Airbus се надява да разработи хибридни самолети с гориво от водород до 2035 г.
През септември 2020 г. европейският производител на самолети Airbus представи концепции за хибридни самолети с гориво – водород, като планира да разработи първите в света комерсиални самолети с нулеви емисии до 2035 г.