ЕЛЕКТРОПРОИЗВОДСТВО – on line

АЕЦ Козлодуй - данни за електропроизводството

Генерация и товар на ЕЕС в реално време


Казхстан ще се опита да измести Русия на пазара за ядрено гориво в Украйна

28.09.2016

Казахстан и Украйна ще организират съвместно производство на ядрено гориво.
Според резултатите от срещата на ръководителя на „
Казатомпром“ Аскар Жумагалиев с министъра на енергетиката и въгледобива на Украйна Игор Насалик е постигата договореност за организиране производството на топлоотделящи сборки (горивни касети) на казахстанска територия за украинските АЕЦ, съобщиха от националната ядрена компания „Казатомпром“.

 

 

Според думите на Жумагалиев, “сътрудничеството в тази сфера е перспективно за „Казатомпром“ като се отчитат стратегическите задачи на компанията по диверсификацията на производството”.
Насалик отбеляза, че пред Украйна стои задачата за диверсификация доставките на ядрено гориво и компоненти за него, затова Казахстан може да стане “надежден партньор по доставките на уранова продукция под формата на обогатен уран”.

Като резултат от преговорите е решено “по детайлно да се разгледа този въпрос в рамките на съвместна работна група”.

 

Състоянието до сега

Основен доставчик на ядрено гориво за украинските АЕЦ сега е компанията на „Росатом“ АО „ТВЭЛ“.
Ядрено гориво за украинските АЕЦ доставя и американската компания Westinghouse.

„ТВЭЛ“ не един път подчертаваше, че не планира да спре производството на гориво за украинските АЕЦ, обаче украинските власти непрекъснато заявяват, че имат намерение да диверсифицират доставките, за да намалят зависимостта от Русия.
Както съобщават СМИ, Киев е решил да се обърне към компанията „Казатомпром“, за да се организира производството на горивни касети, които по конструкция няма да се отличават от руските.

 

Резонните въпроси висят във въздуха

Ще успее ли Украйна с помощта на Казахстан да разработи производство на ядрено гориво за своите АЕЦ? До какви последствия може да се стигне?

“Технологията за производство на горивни сборки е крайно сложна, отбелязва директорът на руската ядрена общност „РЭСцентр“ Михаил Рылов. За това е необходимо специфично машиностроене, позволяващо да се изработват тръбички с дължина до три метра с микронна точност. Производството трябва да се усъвършенства продължително време. На територията на бившия СССР то е организирано само в Русия”.

Наистина, в Казахстан на комбината Уст-Каменогорск се произвеждат горивни таблетки за ядрени реактори от обогатено гориво. Но обогатената суровина все пак се доставя от Русия, защото комплекси за обогатяване на уран в Съюза на независимите държави (СНД) няма никъде освен в РФ.
А обогатена суровина за украинско-казахстанския проект ще бъде много сложно да се получи от Русия.

 

Най-трудните за решаване проблеми

Ако Киев и Астана са се договорили за сътрудничество – то ще бъде в някаква далечна перспектива, но още от сега в програмата им веднага може да се отделят два момента.
На първо място, как се планира организирането на производството на обогатен уран? Тук даже МААЕ ще застане нащрек, нали само броени държави умеят да обогатяват уран.

На второ място, как ще бъде решен проблемът със специалното машиностроене, за който беше споменато по-горе?

Друга тема е, че за такъв проект Украйна и Казахстан могат да получат евтини кредити от Запада, но това е вече бизнес, който към ядрената техника има малко отношение.

 

Проектният ресурс на повече от блоковете изтича

Между другото, има риск от това, че някои от ядрените блокове на Украйна могат да бъдат спрени – те са стари и трябва или да бъде извършено ПСЕ, или да бъдат изведени от експлоатация.

ПСЕ по всички международни норми е възможно само с непосредственото участие на генералния проектант, тоест на Русия.
Да, нещо има произведено и в Украйна: Турбини – в Харков, помпи в град Суми, но реакторът все пак е руски, както и още много друго оборудване. Така, че ПСЕ на ядрените енергоблокове е възможно само с Русия, но Украйна иска да го направи самостоятелност.
А самостоятелно да се удължава ресурса им – това е все едно да започне производството на автомобили БМВ на Запорожския автомобилостроителен завод.

 

По-нататък написаното е базирано на мнението на бившия заместник-директор на ВНИИ по атомно машиностроене, ръководител на дейностите на Миненергомаш на СССР след аварията на ЧАЕЦ професор Игор Острецов. – б.р.

 

Ежегодно в света има дефицит от 20 хиляди тона ядрено гориво

В световен мащаб ежегодното потребление на ядрено гориво е около 60-80 хиляди тона, а се произвеждат само около 60 хиляди тона.Тоест стабилно се запазва дефицита на ниво около 20 хиляди тона годишно.
Тази цифра се покрива за сметка на военните запаси от преработени ядрени бойни глави, доколкото АЕЦ не могат да работят без суровина.

Отначало САЩ си добиваха допълнително уран от бойните глави, който съгласно договора Черномидин-Гор от 1993 година Русия предаваше на САЩ чак до 2013 година.
Но малко преди изтичането на това споразумение “случайно” стана аварията на АЕЦ Фукушима предизвикала спирането на 50 ядрени енергоблока в Япония.

 

Нетрадиционното обяснение на случилото се

Причината за аварията на АЕЦ “Фукушима-1” са били не гигантските цунами, а ядрен взрив в Тихия океан.
От там идват и следите от радиоактивния изотоп Cs137 , които не са фиксирани от края на 60-те години на миналия век, когато СССР извършваше подземни ядрени опити на Семипалатинския полигон.

Магнитуда на първия трус в Тихия океан достигна 9 бала по скалата на Рихтер, а енергията съответстваше на бомба от порядъка на сто мегатона.
Анализът на водата в района на взрива веднага би потвърдил факта на изпитанията, но преднамерено се обяви като причина изливането на радиоактивни води от Фукушима…

 

Планирано или неочаквано възстановяване на урановия баланс на САЩ

“Като цяло, спирането на 50-те японски реактора освободи допълнителен уранов ресурс за реакторите в САЩ, които дават около 40% от световното производство на електроенергия от ядрен произход. От 2015 година Русия отново започна да доставя в САЩ оръжеен уран от бойните глави, но споразумението за доставките завършва през 2017 година.

Следващият кандидат за спиране на ядрени енергоблокове, с цел освобождаване на ресурс, според мен, представлява именно Украйна”, счита Острецов.

Тук Казахстан с нищо не може да помогне на Украйна.
”На първо място, Казахстан влиза в корпорацията Uranium One – огромно предприятие, един от основните производители на уран в света. С усилията на САЩ тази корпорация предаде 100% от акциите си на Росатом. Защо? По една проста причина: САЩ притежават мощности за обогатяване на уран, но целият уран, доставян в Съединените щати, практически е руски”, отбелязва заместник-директорът на ВНИИ по атомно машиностроене.

Второ, нито Казахстан, нито Украйна притежават промишленост за обогатяване на уран. Украйна също “лежи” на руски уран.
Американската компания Westinghouse само прави впечатление, че произвежда топло-отделящи елементи, защото производството им се реализира в края на краищата от руски уран.

Така че, според мен, “атомната” авантюра на Украйна е напълно вероятна: ако през 2017 година руското гориво на пазара бъде недостатъчно, тогава ще се яви необходимост дефицитът да бъде покрит по някакъв начин.

Мисля че, новината за сътрудничеството между Украйна и Казахстан – това е или популизъм, или опит съвсем да се забърка ситуацията в навечерието на извънредно тежки събития за Украйна.

Източник: http://www.utro.ru/articles/2016/09/22/1298413.shtml

Tags: , ,

One Response to Казхстан ще се опита да измести Русия на пазара за ядрено гориво в Украйна

  1. Красимир Христов on 22.10.2016 at 21:03

    Интересна статия за американското гориво в украинските АЕЦ: http://rian.com.ua/columnist/20161022/1017992480.html

Тема на седмицата

МААЕ и нейната дейност. Въпроси и отговори.

  Международната агенция за атомна енергия (МААЕ) е изправена пред финансова криза. Говорейки пред репортери във Виена, генералният директор на МААЕ Рафаел Гроси призна,...

Още »

Новите реактори ще имат ли достатъчно обогатен уран? Въпроси и отговори.

СЪПРИЧАСТНОСТ към децата – аутисти

Търсене

БЪЛГАРСКАТА АТОМНА ЕНЕРГЕТИКА – НАЦИОНАЛНА, РЕГИОНАЛНА И СВЕТОВНА ЕНЕРГИЙНА СИГУРНОСТ-2023 ще се проведе от 7 до 9 юни