В резултат на това част от пазарите на “Росатом” в обем повече от 1 милиард долара годишно може да преминат към Westinghouse — единственият засега алтернативен доставчик.
От Westinghouse, претендиращ за пазарите в Украйна и Чехия, вече заявиха, че диверсификацията може да засегне и други държави.
Въпросът относно “разумната диверсификация на ядреното гориво” за новите енергоблокове е част от проекта за нова енергийна стратегия на ЕС, която страните-членки в съюза трябва да обсъдят на срещата на върха на 27 юни. Както пояснява източник от отрасъла, на 12 юни в Люксембург Euratom (еврпоейската агенция по атомна енергия) е провел съвещание с участието на европейски компании-оператори на АЕЦ по руски дизайн, на което се е разисквал и въпроса за диверсификация на доставките на ядрено гориво за действащите енергоблокове.
Такива АЕЦ работят в Унгария, България, Финландия, Чехия и Словакия. Сега гориво за тях могат да доставят руската “ТВЭЛ” и американската “Westinghouse”. Последната разполага с технология за руските реактори ВВЭР-1000 (такива са в Украйна, на чешката “Темелин” и на АЕЦ “Козлодуй” в България). Останалите блокове са с по-маломощните ВВЭР-440. Американската компания вече има опит за доставки на АЕЦ “Темелин” и на ЮУАЕЦ.
От “Росатом” обясниха, че засега не виждат “причина за разговор”, доколкото прекъсвания в доставките на руско гориво през целия период на експлоатацията на енергоблоковете не е имало. Освен това, от Държавната корпорация че в редица от случаите дългосрочните договори за доставка на ядрено гориво са в резултат на търгове, в които са участвали и други компании, в това число и Westinghouse.
Доскоро “Росатом” действително успяваше да отбива атаките на Westinghouse на своя традиционен пазар, не на последно място благодарение на авариите с горивните сборки на Westinghouse в Чехия и Украйна, а също така и за сметка на договореностите с последната за строителство в страната на завод за производство на ядрено гориво, постигнати при президента Янукович.
Но проектът е замразен: Украйна не заплати своята вноска в съвместното предприятие за построяване на завода.
Сега за пазара в страната отново претендира Westinghouse. Киев вече заяви през пролетта, че иска да възстанови доставките на американско ядрено гориво. Вицепрезидентът на Westinghouse Майкъл Кърст в понеделник в интервю за украинските СМИ, позовавайки се на “меморандум на ЕК по сигурността на доставките”, заяви: “Украйна вече започна процеса на диверсификация, който сега ще бъде възпроизведен в останалата част на Европа”.
Засега Westinghouse няма технология за производство на горивни касети за ВВЭР-440, въпреки, че господин Кърст уверява, че компанията би могла да осигури и пълно покритие на пазара, което ще и струва само няколко милиона долара инвестиции. Впрочем, той призна, че проверката на горивото от регулаторните органи “често продължава две-три години”.
Сложно е да се оцени обемът от пазара, който може да загуби “ТВЭЛ”. По данни на компанията за 2012 година, делът на потребителите от Европа (включително и Украйна) е бил 36,5 милиарда рубли, от 67,6 милиарда рубли общ доход от доставките на ядрено гориво. При условие, че в ЕС има само 4 ВВЭР-1000 от общо повече от 20, то на украинските АЕЦ с такива реактори са 11 енергоблока от общо 15.
Westinghouse вече започна нови преговори с чешката CEZ за доставки на гориво за АЕЦ “Темелин” (договорът с ТВЭЛ действа до 2020 година), съобщават чешките СМИ. От CEZ поясниха за изданието, че “преговорите с Westinghouse са съсредоточени по оценката на възможностите за разработване на гориво за експлоатация в действащите енергоблокове на АЕЦ “Темелин”, но засега конкретни решения няма”. От Westinghouse на запитването на изданието не отговориха.
Главният редактор на независимото издание AtomInfo.Ru Александр Уваров отбелязва, че Westinghouse преговаря с CEZ, още от времето на конкурса за дострояване на АЕЦ “Темелин” (отменен през април). Още тогава CEZ беше склонна да приеме проекта на американците: именно тази компания получи най-много точки в предварителния етап на конкурса, изпреварвайки консорциума MIR.1200, в който участваха и компании на “Росатом”.
Източник: http://www.kommersant.ru/doc/2498724