Перспективни проекти и възможности за развитие на сътрудничеството в областта на Северния морски път бяха обсъдени в Ню Делхи и Мумбай по време на срещи с индийските бизнес среди.
Делегация, състояща се от Министерството на развитието на Далечния Изток на Русия, Държавната корпорация „Росатом“, Корпорацията за развитие на Далечния Изток и Арктика и VEB.RF беше на работно посещение в Република Индия.
Ключовите въпроси от руско-индийския дневен ред – развитието на приятелските отношения, разширяването на търговско-икономическото и инвестиционното сътрудничество в Далечния Изток и Арктика – бяха обсъдени, между другото, на практическата сесия „Руският Далечен Изток и Арктика – проучване на нови перспективи и възможности за двустранно сътрудничество“, среща с министъра на пристанищата, корабоплаването и водните пътища на Индия С. Соновал с участието на индийски транспортни и логистични компании.
Бяха разгледани перспективите за развитие на транспортните и логическите връзки между двете страни, включително използването на маршрутите на Северния морски път, железопътната и пристанищната инфраструктура на Арктика и Далечния изток.
По време на посещението на делегацията в град Мумбай се проведе практическа сесия „Руският Далечен Изток и Арктика – проучване на нови перспективи и възможности за двустранно сътрудничество“, организирана с подкрепата на Конфедерацията на индийската индустрия. На събитието присъстваха компании-членки на конфедерацията, представляващи логистичната, енергийната и горивната индустрия на Индия.
Обръщайки се към участниците в сесията, Владимир Панов, специален представител на Държавната корпорация „Росатом“ по развитието на Арктика, отбеляза, че 2022 г. коренно промени траекторията на развитие на Северния морски път. Според него товаропотоците ще се преориентират към Азия. „Северният морски път може да действа като алтернативен маршрут, който ще поеме част от товарите, отиващи на изток и от изток. Имаме готовност за бърза корекция на ключовите компоненти за целогодишното функциониране на този маршрут: работата на пристанищата и ледоразбивачната поддръжка, товарния флот“, каза Владимир Панов.
Владимир Панов по време на речта си разказа на индийските си колеги за текущото състояние и перспективите за развитие на инфраструктурата за осигуряване на целогодишно корабоплаване по Северния морски път, отразени аспекти на ледоразбиващата поддръжка на полетите, безопасността и екологичната безопасност на корабоплаването.
За справка
За да осигури нарастващия товаропоток по Северния морски път, държавната корпорация „Росатом“ извършва мащабно обновяване на флота на атомните ледоразбивачи.
През 2022 г. е въведен в експлоатация вторият сериен универсален атомен ледоразбивач от проект 22220 „Урал“. През 2022 г. се състоя тържественото спускане на вода на третия сериен универсален атомен ледоразбивач „Якутия“. В момента в Санкт Петербург се строят още два универсални атомни ледоразбивача от проект 22220 „Якутия“ и „Чукотка“. В Далечния изток продължава строителството на уникален атомен ледоразбивач проект 10510 „Россия“.
Интегрираното развитие на арктическата зона на Руската федерация е един от стратегическите приоритети на държавата. Увеличаването на обема на трафика по СМП е от първостепенно значение за решаване на поставените задачи в областта на транспорта и доставката на товари. Развитието на този логистичен коридор се осигурява чрез установяване на редовни товарни превози, изграждане на нови атомни ледоразбивачи и модернизация на съответната инфраструктура. Предприятията на държавната корпорация „Росатом“ участват активно в тази работа.