В рамките на XII Международен форум „АТОМЕКСПО-2022“ се проведе кръгла маса на тема „Електрозадвижването като нова парадигма за развитие на индустрията“.
Организатор беше Горивната компания на Росатом „ТВЕЛ“, в чиято структура беше създадена компания за производство на системи за съхранение на енергия – LLC „RENERA“ (целевият пазар за устройствата за съхранение на енергия на Росатом е електротранспортът).
Участниците обсъдиха перспективите за пазара на електрически превозни средства в Русия, съществуващите предизвикателства, бариери и необходимите стимули за неговото развитие, включително производството на необходимите компоненти, развитието на инфраструктура за електрическо зареждане, въвеждането на цифрово инженерство и производствени инструменти, държавно регулиране и поддържка.
По време на кръглата маса Наталия Никипелова, президент на ТВЕЛ АД, обяви плановете на Росатом за широко участие в производството на ключови компоненти за електрически превозни средства, предимно за пътнически електрически превозни средства, както и отвореност за партньорство с водещи играчи в руската автомобилна индустрия.
Наталия Никипелова отбеляза, че предприятията на Росатом вече са в състояние да произвеждат около 60% от всички компоненти на електрическо превозно средство, включително батерии, локализирани електродвигатели, магнити от редкоземни сплави (включително редкоземни материали), микроелементна основа, полимерни и композитни материали.
Около 40% от цената на електрическата кола идва от батерията. Президентът на ТВЕЛ АД подчерта, че за да се намалят разходите за притежание на автомобили, е необходимо да се уеднаквят съществуващите на пазара батерии и да се осигури дизайн за лесна подмяна на батерията.
Концепцията на Росатом предполага втори живот на тяговите батерии: след като са използвани в електрически превозни средства, те могат да се използват в стационарни системи за съхранение на енергия, по-специално в мрежа от зарядни станции, което също изисква унификация на техническите решения.
Това ще увеличи рентабилността на батерията през нейния жизнен цикъл и ще позволи тя да бъде доставяна на по-ниска цена за производителите на превозни средства.
Литиево-йонните тягови батерии за електрически превозни средства вече се произвеждат в предприятията на Росатом, до 2025 г. ще бъде построен завод в Калининградска област, чийто производствен капацитет ще бъде достатъчен за осигуряване на батерии за 50 000 електрически превозни средства, докато изграждането на нови “ гигафабрики“ се обмисля.
Източник: http://www.atominfo.ru/newsz05/a0732.htm