Големите градове на Америка се нуждаят от федерална помощ за практическа реализация на плановете си за действия при атентати с използването на радиоактивни материали – радиологична атака.
До такъв извод е достигнала главната счетоводна служба на САЩ (GAO – аналог на Сметната палата). Аудиторите са направили изследването за своя сметка и са изготвили доклад под номер GAO-13-736, публикуван през септември 2013 година.
ОПРЕДЕЛЕНИЯ
Радиологичната атака се определя като събитие или верига от събития, водещи до преднамерено освобождаване или от потенциална заплаха от такова на радиоактивни материали в достатъчни количества, че да изискват предприемането на защитни мерки.
При планирането на ответните действия трябва да се има предвид внезапността на радиологичната атака. Типичното средство за атаката е мръсната бомба, тоест, обикновено взривно устройство, разпространяващо при взрива съдържащите се в него радиоактивни материали (РАМ). В американската литература е прието съкращението RDD – radiological dispersal device.
Последствията от радиологичната атака с използване на мръсна бомба зависят от типа и мощността на взривното устройство и от степента на разпространение на РАМ
Американската федерална агенция по извънредните ситуации (FEMA) счита, че при взрив на RDD, заразената територия няма да бъде голяма, като повишаването на фона няма да доведе до непосредствена заплаха за населението. Обаче FEMA не изключва латентни ефекти, повишаващи риска от онкологични заболявания.
Друг тип устройство, използвано при радиологична атака е импровизираното ядрено устройство (IND). В този случай, фактически става дума за ядрен заряд, направен с използването на делящи се материали (атомна бомба в гараж). Последствията от атака с използване на IND ще бъдат много по-сериозни и сравними с взрив на атомна бомба.
През 2011 година за конгреса на САЩ е бил изготвен доклад с рисковете от използване на RDD и IND. Авторите на доклада са стигнали до извода, че терористите ще използват предимно мръсни бомби, защото (обикновените) RAM са много по-достъпни в сравнение с делящите се материали, а в технически план производството на атомна бомба в гараж (IND) е много по-сложно и рисковано
Ключовите способности
През 2003 година министерството на вътрешната сигурност (DHS) на САЩ разви инициативата “Безопасност на градските райони”. По тази програма бяха отделени федерални безвъзмездни помощи за укрепване на способността на градовете успешно да се противопоставят на атентати в гъсто-населените райони, особено в градските центрове.
На следващата илюстрация са показани големите градове, получили подкрепа през финансовата 2012 година за участие в инициативата DHS.
ляв бутон за увеличаване на размера
DHS изброява ключовите способности, с които трябва да разполагат градовете за действия при радиологична атака.
Те трябва да имат, на първо място, планове за действие. Да умеят бързо и навременно да довеждат информацията до населението. За координация на действията трябва да има създадена унифицирана управленска структура (щаб). Щабът трябва да разполага с транспортни средства за решаване на приоритетните задачи – такива, като евакуация на хората и животните или доставка на специализиран персонал на съответното място.
Печална, но необходима способност е обработването на загиналите, където се включва извозване и разпознаване на телата, временното им съхраняване, съобщаване на близките и т.н.
За живите трябва бързо и точно да се извършват спасителните операции и да се осигури медицинска помощ, и то в масов порядък.
Жизненоважните градски системи трябва да запазят функционирането си след радиологичната атака. Силите за подържане на реда трябва да осигурят безопасността в поразените райони – и, съответно, да бъдат защитени от последствията от атаката.
Както винаги, принципно важно е да се запази функционирането на средствата за комуникация, а също да се осигури получаване на достоверна информация за случващото се всички лица и служби, които вземат решения.
FEMA е подготвила и разпространила ръководства, имащи за задача да помогнат при съставянето на планове на всички нива. Аудиторите от GAO са проверили при своето обследване, доколко сериозно са се отнесли към тази работа в големите американски градове.
Несериозната заплаха
Преди всичко, трябва да се отбележи, че властите на много от големите градове на САЩ считат вероятността от радиологична атака за ниска в сравнение с другите заплахи – урагани и т.н.
Кметовете на големите американски градове трябва да разполагат с таблици, разпределящи заплахите по степента им на опасност за повереният им населен пункт.
Аудиторите са анкетирали кметовете на 27 големи градове. Три от градовете не са имали такава таблица, а в 6 те не са включвали радиологично нападение.
От останалите 18 града точно половината са разглеждали рисковете от атака с RDD и IND по отделно, като в един от градовете това е правено по грешна методика. В седем случая двата вида нападения са разглеждани под един знаменател, а в два от тях е постулирана ситуация само с мръсна бомба.
От 11-те града, където е направена оценка на риска от атака с мръсна бомба, 7 считат тази заплаха на най-малко вероятна между останалите. От 9-те града, оценили риска от атака и импровизирано ядрено устройство, седем са я поставили на последно място (заедно с атаката с RDD).
По този начин, изводът е еднозначен. Независимо от всичкото внимание от страна на експертите, политиците и СМИ към проблема за ядрения тероризъм, болшинството от големите градове в САЩ са уверени в това, че този проблем няма да ги засегне.
Следващият резултат, получен от аудиторите на GAO, е следствие от предишния извод. Плановете за действие при радиологична атака има разработени в по-малко от половината големи градове на САЩ.
Само 11 от 27 кмета на големи градове, които са отговорили на въпросите, са съобщили, че разполагат с планове за действие при атантат с мръсна бомба. А готови планове за реагиране на нападения с IND разполагат само 8 от 27 кмета.
Има и положителен резултат. В градовете, където има планове за действия, не се ограничават само с написаните документи. В повечето от тях на планова основа се провеждат и съответни учения.
Федералната помощ
Кметовете и сити-мениджърите на големите градове в САЩ оценяват различно способността на своите екипи да реагират по съответния начин на радиологична атака.
Например, 7 от 27-те анкетирани градове са напълно уверени, че ще успеят да изпълнят всичко необходимо след атентат с мръсна бомба, без да търсят помощ от федералните власти. Почти всички действия ще могат да изпълнят 17 от градовете. Накрая, всичките 27 града са в състояние да изпълнят макар и на част от необходимите действия.
При атентат с използването на импровизирано ядрено устройство отговорите не са толкова оптимистични – на помощ от федералните власти не разчитат само 2 града. А 10 града признават, че работата им ще бъде напълно парализирана, а за спасяването им трябва да отговарят федералните органи.
Интересно е да се отбележи, че наличието или отсъствието на планове за действие никак не корелира със степента на увереност на градските власти. Така, от 17 градове, отговорили, че са способни да изпълнят почти всички необходими действия при атентат с мръсна бомба, а при 10 написан план за действия няма.
Впрочем, аудиторите не бързат да обвиняват кметовете в пренебрегване на задълженията им. В доклада на GAO се отбелязва, че федералните органи са подготвили и разпространили голямо количество ръководства при атентат с ядрено устройство (което не е удивително), като същевременно за нападения с мръсна бомба количеството на достъпните ръководства е относително малък.
От федералните власти на САЩ се изисква не само помощ при разработването на плановете. Всички планове трябва да бъдат обезпечени с материални и човешки ресурси, което означава с пари.
За финансовата 2013 година DHS е резервирала повече от 1,5 милиарда долара безвъзмездна помощ по седем програми, насочени за укрепване на готовността срещу катастрофи. Обаче чиновниците от министерството са били затруднени да обяснят на аудиторите от GAO, какъв обем от тези средства ще отидат за противопоставяне на радиологични атаки.
Източник: AtomInfo.Ru