В АЕЦ „Козлодуй“ миналата година започна истинска диверсификация на доставчиците на ядрено гориво. В пети блок беше заредена първата партида ядрено гориво, произведено от Westinghouse. Интерес към доставките на гориво има и френската компания Framatome, която създаде съвместно предприятие с руската Rosatom.
Нека да разберем какви са предимствата и недостатъците на два нови доставчика на гориво за АЕЦ „Козлодуй“.
Но първо да си отговорим на въпроса: възможни ли са нови договори за доставка на ядрено гориво от Русия?
Нещата може да се променят някой ден, но засега изглежда малко вероятно. Дори ако войната в Украйна приключи с мирно споразумение. Ще бъде трудно да се върнем към обичайния си бизнес, тъй като между Европейския съюз и Русия се натрупаха твърде много политически противоречия. Също така няма голям интерес от страна на Росатом към нови договори за гориво в Европа.
Ще си позволим да предположим, че руската корпорация ще бъде доволна от участието си в съвместното предприятие с компанията Framatome, а по-нататък ще сравним само френските и американските компании.
Кой притежава Westinghouse и Framatome?
Westinghouse Electric Company е частна американска компания със седалище в Пенсилвания (САЩ). Сега нейни собственици са канадските компании Cameco и Brookfield.
От началото на века Westinghouse е препродавана няколко пъти. Последователно е собственост на британската компания BNFL, японската корпорация Toshiba и консорциум от канадски компании. Няколко години миноритарен дял в Westinghouse принадлежи на Kazatomprom (Казахстан). Според информация от руски ядрени сайтове, в някакъв момент Росатом се е интересувал от възможността да купи Westinghouse. Промените в собствеността доведоха до промени в бизнес политиката на Westinghouse.
Framatome е френска компания, контролирана от френската държава. Преди това правеше това чрез ядрената група AREVA, но сега я контролира чрез енергийната компания EDF. Компанията е и ще остане френска компания, работеща в интерес на Франция и Европа.
Westinghouse и Framatome имат ли собствени проекти за ядрено гориво за реактори ВВЕР-1000?
Westinghouse разработва проекти за ядрено гориво за реактори VVER-1000 от началото на 90-те години на миналия век и постигна значителен успех. След първите неуспехи в Чешката република и Украйна, инженерите на компанията успяха да направят висококачествен дизайн на горивния възел RWFA и да настроят производството му в Швеция. Днес всички атомни електроцентрали, които остават под контрола на Украйна, работят с гориво от Westinghouse, като то започна работа и на пети блок на АЕЦ Козлодуй.
Framatome няма собствен дизайн на ядрено гориво за ВВЕР-1000 и ще използва руския дизайн като част от съвместно предприятие с Росатом. Производството на гориво ще бъде установено в Германия или във Франция, доставките ще се извършват от френска компания. В бъдеще, въз основа на натрупания опит, Framatome планира да разработи и предложи собствен проект за ядрено гориво.
Westinghouse и Framatome имат ли собствен уран?
Westinghouse няма собствено производство на уран, а се занимава само с директно производство на горивни касети. Услугите за естествен уран, преобразуване и обогатяване на уран трябва да се предоставят от трети страни. Westinghouse също не може да предложи каквото и да е за самостоятелно управление на отработеното ядрено гориво.
Самият Framatome също произвежда само ядрено гориво. Но като компания, контролирана от френската държава, тя може да използва услугите на друга френска компания – Orano, която има пълни възможности за работа с уран и отработено ядрено гориво.
Как Westinghouse и Framatome ще лицензират ядреното си гориво в България?
Westinghouse прекара повече от 10 години в лицензиране и квалифициране на своето ядрено гориво за реактори VVER-1000 в Украйна. Опитът, натрупан в Украйна, позволи на американската компания да премине към доставка на търговски количества ядрено гориво за пети блок на АЕЦ „Козлодуй“, заобикаляйки етапа на доставка на пилотна партида, което й позволи да спечели няколко години.
Руски експерти нарекоха ускорения преход към ядрено гориво от друг доставчик нарушение на международната практика. В отговор на критиките председателят на АЯР Цанко Бачийски каза: „В случая подходът, който е избран за зареждане на 42 касети, е основан изцяло на експлоатационния опит най-вече в украинските централи… В момента това, което е направено, ми дава основание да твърдя, че безопасността на горивото е съвсем обоснована„.
Framatome ще използва референтни дизайни на ядрено гориво, които преди това са били лицензирани в страни от ЕС, включително България. От Framatome ще се изисква само да отговаря на условията за производство на гориво в Европейския съюз.
Има ли оплаквания от качеството на ядреното гориво на Westinghouse и Framatome?
Ядреното гориво на Westinghouse имаше много големи технически проблеми в АЕЦ Темелин през 2000 г., поради което чешката енергийна компания CEZ трябваше да поиска от Росатом предсрочно да замени американското гориво в тази ядрена централа с руско. Но оттогава Westinghouse направи много полезни промени в дизайна на горивото. От опита от експлоатацията му в украинските атомни електроцентрали се вижда, че американското гориво за ВВЕР-1000 вече няма сериозни технически проблеми.
Руските ядрени уебсайтове следят много внимателно как се представя горивото на Westinghouse в украинските атомни електроцентрали. Те успяха да разберат, че горивната касета с номер 348S06BC0416 трябваше да бъде извадена от активната зона след първата година на работа. Руснаците също твърдят, че знаят номерата на три горивни касети, в които са открити чужди тела при процедурите по входящ контрол. Уестингхаус не потвърди тази информация.
Всеки инженер, участващ в експлоатацията на ядрени електроцентрали, ще ви каже, че постигането на нулев отказ на ядрено гориво е много трудно, ако не и невъзможно. Фактът, че руснаците успяха да получат информация само за четири горивни касети, за които имаше оплаквания, говори, че като цяло качеството и надеждността на американското гориво за реакторите ВВЕР-1000 е приемливо. Но не е изключено след края на войната в Украйна да се появи нова информация, която сега не се разкрива поради военна цензура.
Рано е да се говори за гориво за ВВЕР-1000 от Framatome, тъй като то все още не се произвежда. Използването на еталонен дизайн на горивна касета ни позволява да се надяваме, че надеждността на френското гориво няма да бъде по-лоша от надеждността на руското гориво, което отдавна работи в АЕЦ „Козлодуй“. Факторът на несигурност ще бъде свързан с това колко добре ще бъде възможно да се локализира производството на гориво в европейския завод в рамките на съвместното предприятие между Framatome и Rosatom.
Могат ли руснаците да предявят претенции към АЕЦ „Козлодуй“ заради преминаването към гориво от други доставчици?
Руски експерти активно критикуват подхода за въвеждане на гориво на Westinghouse в пети блок на АЕЦ „Козлодуй“. Те твърдят, че Westinghouse никога не е искала от Росатом да сподели информация или изчислителни кодове, за да обоснове безопасността на преминаването към американско гориво. От подобни критики няма и не може да има правни или договорни последици, защото българската страна, а не „Росатом“, носи отговорност за безопасната експлоатация на АЕЦ „Козлодуй“.
Преминаването към гориво Framatome не предизвиква възражения сред руснаците. Руската корпорация „Росатом“ при необходимост ще участва заедно с „Фраматом“ в предоставянето на инженерингови услуги, а дъщерното дружество на „Росатом“ ТВЕЛ ще предоставя гаранции за ядреното гориво на паритетна основа.
Какъв извод може да се направи от написаното?
Появата на нови доставчици на ядрено гориво за реакторите ВВЕР-1000 налага да се вземе решение за избор на доставчик само след анализ на множество и разнообразни фактори. В някои отношения Westinghouse изглежда по-добре, в други Framatome изглежда по-добре. Оставяме читателите сами да решат кой печели.
Най-важното е, че конкуренцията между доставчиците на ядрено гориво се провежда в честна борба и, ако е възможно, открито, тъй като безопасната работа на АЕЦ пряко зависи от надеждната работа на ядреното гориво.