ЕЛЕКТРОПРОИЗВОДСТВО – on line

АЕЦ Козлодуй - данни за електропроизводството

Генерация и товар на ЕЕС в реално време


Горивото в първия реактор на плаващата атомна електроцентрала ще бъде презаредено до края на годината

30.10.2023

Ядреното гориво за презарядка беше доставено за първи път на плаваща атомна електроцентрала, товарът пристигна в Певек по Северния морски път.

 

 

Подмяната на горивните касети на първия от двата реактора се извършва като част от най-мащабната ремонтна кампания в историята на плаващата атомна електроцентрала, като централата не спира да произвежда електроенергия нито за минута, така че няма да има прекъсвания в захранването на потребителите.

Съвместна дейност

Работата по подмяната на вътрешните устройства на два парогенератора на реактор № 1 на плаващия енергоблок „Академик Ломоносов” и операциите по презареждане на ядрено гориво започнаха в края на юли.
През септември ходът на ремонтната кампания беше обсъден на среща, ръководена от генералния директор на Росенергоатом Александър Шутиков, който дойде в Певек.

Наред с персонала на енергоблока, специалисти от Атоменергоремонт, ОКБМ им. Африкантова, „Пролога“, представители на възложители от заводи за производство на оборудване. Това е най-мащабната по обем и продължителност ремонтна кампания по време на експлоатацията на плаващата атомна централа.

По Северния морски път

Презареждането на горивото в реакторен блок №1 на плаващия енергоблок (ПЕБ) е един от важните етапи на текущия планов ремонт. Това ще бъде второто зареждане в историята на „Академик Ломоносов“; за първи път свежо ядрено гориво беше заредено в реакторите му през есента на 2018 г. на етапа на комплексни тестове на площадката на Атомфлот в Мурманск, година преди изпращането на ПЕБ в Чукотка.

Плаващият енергоблок е оборудван с два реактора KLT 40C, с електрическа мощност 35 MW всеки и произвеждащи 50 Gcal/h топлинна енергия в номинален режим на работа, което е достатъчно за поддържане живота на град с население 100 хиляди души.

„Производител на ядрено гориво за всички руски атомни ледоразбивачи, както и за плаващи атомни електроцентрали, е Машиностроителният завод в Електростал. След необходимите тестове активният комплект за реакторна установка № 1 беше изпратен от централата с влак до Мурманск, в базата на Атомфлот. Там свежото ядрено гориво и голямото оборудване бяха натоварени на моторния кораб „Архангелск“ на Северното параходство, който транспортира този товар до Чукотка“, каза Антон Марков, главен експерт на отдела за експлоатация на несерийни реакторни инсталации в Росенергоатом.

В момента старата активна зона е поставена в хранилището за касети с отработено гориво и се подменят вътрешните устройства на парогенераторите, след което ще се зареди свежо ядрено гориво.

Плаващият енергоблок има своята специфика, отбелязва Антон Марков: ако в наземните атомни електроцентрали горивото се презарежда частично всяка година до година и половина, то в корабните реакторни устаноки – веднъж на няколко години с пълно изваждане на цялата активна зона на реактора и пълно презареждане със свежо ядрено гориво.

 

 Първо зареждане на гориво в реактора на ПЕБ в базата на Атомфлот в Мурманск, 2018 година.

Гарантирана безопасност

След презареждане на реакторната установка и подмяната на необходимото оборудване, ще последва сглобяването на реактора и физическия му пуск с нов комплект на активната зона.

Процесът на смяна на горивото е абсолютно безопасен.
В този случай спирането на централата не се изисква, тъй като презареждането се извършва на всеки борд поотделно: първо се зарежда реакторът на единия борд, след това на другия.
Отработеното гориво се поставя в специално хранилище към енергоблока, където ще бъде напълно изолирано в безопасно състояние, съобщават от концерна.

Няма опасност за околната среда и акваторията на залива Чаунская, в която се намира плаващата атомна електроцентрала, което се потвърждава от показанията на сензорите на системите за управление на реактора и автоматизираната система за радиационен мониторинг, разположена на плаващата атомна електроцентрала, площадката на електроцентралата и в Певек.

Какво следва

Ремонтната кампания на първи реактор ще приключи до края на годината. Подобна операция по презареждане на ядрено гориво и подмяна на вътрешните устройства на парогенераторите на втория реактор е планирана за 2024 г.

За справка

Енергоблокът „Академик Ломоносов“ пристигна в пристанището Певек на 9 септември 2019 г.
Пътят до този кей беше дълъг: изграждане на стапелите на Балтийската корабостроителница, зареждане на ядрено гориво в Мурманск, теглене през северните морета.
Това отне 10 години.

Плаващата атомна електроцентрала достави първата електроенергия към изолираната мрежа на възела Чаун-Билибино на Чукотския автономен окръг през декември 2019 г., отнемайки титлата на най-северната централа в Книгата на рекордите на Русия от Билибинската АЕЦ.
През май 2020 г. плаващата атомна електроцентрала беше пусната в търговска експлоатация.

През септември 2023 г. е пуснат в експлоатация електропровод с напрежение 110 kV и дължина 490 км, който свързва Певек и Билибино.
Линията повиши надеждността на електрозахранването от плаващата атомна електроцентрала както за потребителите на Билибино, така и за минните предприятия, най-големият от които е Биамският минно-обогатителен комбинат.

Източник: https://strana-rosatom.ru/2023/10/23/remont-na-plavu-toplivo-na-pervom-rea/

Tags: ,

Comments are closed.

Тема на седмицата

МААЕ и нейната дейност. Въпроси и отговори.

  Международната агенция за атомна енергия (МААЕ) е изправена пред финансова криза. Говорейки пред репортери във Виена, генералният директор на МААЕ Рафаел Гроси призна,...

Още »

Новите реактори ще имат ли достатъчно обогатен уран? Въпроси и отговори.

СЪПРИЧАСТНОСТ към децата – аутисти

Търсене

БЪЛГАРСКАТА АТОМНА ЕНЕРГЕТИКА – НАЦИОНАЛНА, РЕГИОНАЛНА И СВЕТОВНА ЕНЕРГИЙНА СИГУРНОСТ-2023 ще се проведе от 7 до 9 юни