Европейската комисия разкри план за справедлив преход към неутрална по отношение на климата икономика като част от своята стратегия Green Deal, която допълва пакета от законопроекти «Fit for 55» за 55% намаляване на емисиите на парникови газове в ЕС до 2030 година в сравнение с 1990 г.
„Справедливостта и солидарността са определящите принципи на стратегията на Европейската зелена сделка (European Green Deal). Ключовите фактори за успех на „зеления“ преход са подкрепата и активното участие на хората в него.
Като се вземе предвид прилагането на правилните мерки, „зеленият“ преход в ЕС може да създаде допълнителни 1 милион работни места до 2030 г. и около 2 милиона до 2050 г. “, се казва в съобщението.
Европейската комисия предлага да се въведат политики в контекста на подкрепа на заетостта, улесняване на прехода от едно работно място на друго, достъпност до качествено образование, по-специално в областта на „зелената“ трансформация.
Освен това ЕК приканва държавите-членки да въведат преференциални данъчни режими и системи за социална защита в сектори, които се стремят да постигнат целите в областта на климата, и да улеснят достъпа до финансиране за малкия и среден бизнес, чиито дейности също допринасят за изпълнението на климатични цели на ЕС.
ЕК обясни, че обявеният през юли Социален климатичен фонд за ще подкрепи уязвими домакинства, ползватели на транспорт и малки предприемачи, които може да пострадат от въвеждането на системата за търговия с емисии (СТЕ) за сектора на транспорта и отоплението на сгради в ЕС.
Фондът, както беше обявено по-рано, ще осигури финансиране на страните членки в размер на 72,2 милиарда евро за периода 2025-2032 г. и ще се финансира за сметка на приходите от реализацията на квоти за емисии в Европейската система за търговия с емисии (EU ETS).
Така Европейската комисия потвърди намерението си да въведе втора СТЕ в ЕС за секторите на транспорта и отоплението, въпреки критиките от редица евродепутати.
Освен това ЕК предлага да се преразгледа регулацията на трансевропейските транспортни коридори (TEN-T), за да се адаптира към стратегията на Зелената сделка, която предвижда 90% намаляване на емисиите от транспортния сектор до 2050 г. в сравнение с 1990 г.
По-специално, големите 424 града включени в TEN-T трябва да разработят план за устойчива градска мобилност до 2025 година.