На 9 декември 2020 г. първият кораб в страната за транспортиране на отработено ядрено гориво (ОЯГ) беше прехвърлен в баланса на Китайската национална ядрена корпорация (CNNC).
Китайският кораб отговаря на стандарта INF-3, установен от Международната морска организация (съкращение от Irradiated Nuclear Fuel - облъчено ядрено гориво, клас 3).
Корабът с име Xin An Ji Xiang е заложен на 25 септември 2019 г. и е спуснат на вода на 15 юни 2020 г. Морските изпитания приключиха на 26 ноември 2020 година.
Техническа характеристика
Корабът има двуслоен корпус с множество водоустойчиви напречни прегради и защита от страничен удар.
Той има два основни двигателя, които се дублират един друг и два кормилни двигателя, по едно витло за всеки двигател и две независими кабини за управление.
Корабната радиационна защита включва слой от бетон, полиетилен и слой вода.
Корабът е оборудван и с мощна независима система за охлаждане на товарните трюмове, многоканална комуникационна система и система за защита срещу проникване.
Класът INF3, към който принадлежи новият кораб, означава най-високото ниво на безопасност при транспортиране на всеки радиоактивен материал, включително отработено ядрено гориво, високоактивни РАО и плутоний.
Както CNNC каза в изявление, „Китай се превърна в една от малкото страни с тази технология и възможности.“
Световен обзор на корабите по стандарт INF3
World Nuclear News, докладвайки за това събитие, припомня, че в момента в света има 5 кораба с водоизместимост от 1250 до 2200 тона и 4 по-големи кораба с водоизместимост от 3800 до 5000 тона, които отговарят на стандарта INF3.
Трите най-големи от тях – Pacific Heron, Pacific Egret и Pacific Grebe – бяха пуснати в Япония съответно през 2008, 2010 и 2010 година. Всеки от тях може да носи до 24 контейнера, има маса 4916 тона и дължина 104 метра.
Други типове в експлоатация
Швеция – През 2013 г. компанията SKB поръча Sigrid, заместител на по-стария кораб Sigyn, построен през 1982 г., който превозва отработено ядрено гориво от шведските атомни електроцентрали до съоръжението за временно съхранение на CLAB.
Дължината му е 99,5 метра, ширината е 18,6 метра, теглото е 1600 тона и може да носи 12 контейнера с ОЯГ.
Русия – „Росатомфлот“ разполага с 1620-тонния кораб „Росита“, построен в Италия през 2011 г. и предназначен за отстраняване на отработеното ядрено гориво от крайбрежните бази за временно съхранение в Северозападния регион.
„Росита“ е кораб от леден клас, предназначен да работи в суровите условия на Арктика. Корабът е дълъг 84 метра и широк 14 метра и има два изолирани товарни трюма с обща товароносимост 720 тона.
„Росатомфлот“ управлява и плавателните съдове „Серебрянка“ (1625 тона, дължина 102 метра, построен през 1974 г.) и „Имандра“ (2186 тона, дължина 130 метра, построен през 1980 г.) и полупотопяемият понтонен док „Итарус“, построен в Италия през 2016 г., предназначен за транспортиране на реакторни отделения от демонтирани атомни подводници (АПЛ).
Източник: https://www.atomic-energy.ru/news/2020/12/11/109658