ЕЛЕКТРОПРОИЗВОДСТВО – on line

АЕЦ Козлодуй - данни за електропроизводството

Генерация и товар на ЕЕС в реално време


Гледна точка: Издръжливостта на ядрената енергетика в условията на енергийна криза

28.06.2020

Що се отнася до енергетиката, шоковете на глобалния пазар са фактор за превръщането на активите в пасиви. С изключение на тогава, когато енергията е ядрена, пише Александър Уваров, главен редактор на AtomInfo.ru.

 

 

 

Настоящата петролна криза, избухнала на фона на COVID-19, според Скот Лауерман, говорител на Американския институт за петрол, намали търсенето на петрол в световен мащаб от около 100 милиона барела на ден (преди пандемията) до около 30 милиони барела на ден. Не е чудно, че такава остра и внезапна загуба на търсене би довела до намаляване на петролните танкери до прости контейнери за съхранение.
Десетки нефтени танкери са в чакане край бреговете на Калифорния, както и много други в азиатските и европейските пристанища. Със 160 милиона барела петрол, съхранявани в „свръхгигантски“ петролни танкери, анализаторите на Goldman Sachs от миналия месец прогнозират, че глобалното съхранение на петрол вече може да е достигнало своя таван. Цените на петрола се сринаха до исторически ниски нива, за кратко се превърнаха в отрицателни.

Природният газ е настроен да следва същия път като хранилищата за газ, дори преди пандемията са била пълни поради меката зима. Газовите потоци по тръбопроводи са почти спрели.

„Самоизолацията“ в целия свят превърна част от глобалната икономика в режим на празен ход и с малка нужда от енергия.
Вземете Германия. Докато електропреносната мрежа на страната се справи добре с тези изминали „месеци на блокиране“, с необичайно висок дял на възобновяемата енергия (главно поради силните ветрове през април), ниското търсене в съседните страни означаваше, че Германия се оказа с рекордни отрицателни цени на електроенергията, тъй като не можеше да изнася толкова излишно електричество от своите възобновяеми енергийни източници, колкото преди.
Което според Дейв Джоунс от Ember (британски мозъчен мозъчен тръст) в крайна сметка би могло да се превърне в високи разходи за домакинствата и малкия бизнес, както и в нестабилността на цялата електроенергийна система.
Според Хана Кьонинг от консултантската компания Aurora Energy Research, този резултат подчертава необходимостта да се направи както конвенционалната, така и възобновяемата енергетика да стане по-гъвкава, за да се справи с дела на възобновяемата енергия, който се очаква да нарасне през следващите години.

Но дали възобновяемите енергийни източници и „конвенционалната енергетика“, която все още е един вид евфемизъм за „изкопаеми горива“, наистина могат да осигурят необходимата гъвкавост?

В действителност, пренебрегвана от възпрепятстващите я, тъй като е скъпа и бавна за изграждане, ядрената енергетика демонстрира най-голяма устойчивост.
Първо, тъй като ядрената енергия е стабилен и управляем източник на енергия: за разлика от периодичните източници, като вятъра, ядрената енергетика може да бъде настроена според нуждите.
И второ, защото уранът е силно енергоемък. Една таблетка с ураново гориво (с тегло 4,5 g) е способна да произвежда толкова енергия, еквивалентна на следното: 480 кубически метра природен газ или един тон въглища.
Един топлоотделящ елемент, който тежи около килограм и половина, носи толкова енергия, колкото 120 тона нефт. Физическите обеми на доставките на ядрено гориво са толкова незначителни, че разходите за транспортиране и съхранение са много малки в сравнение с тези на изкопаемите горива.

Като се има предвид, че към този момент нямаме ясна представа кога светът може да се върне към „нормален бизнес“, ако изобщо натоварените танкери ще продължат да стоят бездействащи, като вредят на околната среда в този период.
Въпреки че те със сигурност не предизвикват толкова замърсяване, колкото биха имали при транспортирането, горивото все пак трябва да бъде изгорено, за да се осигури на екипажа на борда електричество, за да захранва светлините, оборудването и за загряване на големите обеми суров нефт в техните резервоари. – Това означава, че дневният им въглероден отпечатък съответства на шофирането на около 16 000 леки автомобила.

Спадът на цените на петрола, газа и въглищата доведе до забавяне на голям брой проекти. Ето някои от тях, в САЩ и Китай – както Shell Beaver County както и Sinopec-SK Wuhan, бяха отложени за следващата година.
Но докато индустрията на изкопаеми горива чака нервно неизвестно време, когато бизнесът може да се възобнови, доставките на ядрено гориво и текущите проекти не са се променили в резултат на пандемията. Само този май, блок 1 на АЕЦ „Беларус“ успешно получи първоначална доставка на ядрено гориво, което ще бъде заредено по-късно тази година; а ОАЕ стана първата мирна държава, работеща с ядрена енергия в арабския свят, след успешното завършване на зареждането на гориво в блок 1 на ядрената енергийна централа в Барака.
Докато във Финландия RAOS Project Oy и финландският ядрен регулатор STUK направиха история, като извършиха виртуална инспекция на централата в съответствие с мерките за социално дистанциране.

С планирания им експлоатационен живот над 60 години, новите ядрени реактори се разделят с превратностите на нестабилността на търсенето.
Доказано е, че новите проекти за изграждане на АЕЦ създават работни места и стимулират икономическото възстановяване, което е необходимо за света след COVID-19. Строителството изисква време и търпение, но както се казва, бавно и стабилно печели състезанието.

Източник: https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Viewpoint-Nuclears-stand-out-resilience-in-an-ener

 

Tags: ,

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

Тема на седмицата

ЕС – Ядрената енергетика се изплъзва от Европа

Атомът тръгва от Запад на Изток, и това съществено променя ядрения отрасъл. Към такъв извод са склонни много от участниците в европейския ядрен форум,...

Още »

Приносът на ядрения отрасъл в икономиката на ЕС

СЪПРИЧАСТНОСТ към децата – аутисти

Търсене

БЪЛГАРСКАТА АТОМНА ЕНЕРГЕТИКА – НАЦИОНАЛНА, РЕГИОНАЛНА И СВЕТОВНА ЕНЕРГИЙНА СИГУРНОСТ, 16–18.09.2020, Варна

Последни коментари