Руският атомен ледоразбивач „Арктика“, който се изгражда по проект 22220, напусна Санкт Петербург вчера за последния етап от морските изпитания. През следващите три седмици в Балтийско море ще бъдат тествани как работят механизмите и оборудването, задвижващата и навигационната система, маневреността на кораба и спасителната техника. „Арктика“ се изгражда в Балтийския завод в Санкт Петербург по поръчка на държавната корпорация „Росатом“.
„Ледоразбивачът е оборудван със системи за променлив ток с асинхронни витлови електродвигатели , а основните генератори за високо напрежение се задвижват от специално разработена парна турбина, специално проектирана за кораба. Над 90% от оборудването е произведено от руски компании“, обяви генералният директор на „Атомфлот“ Мустафа Кашка.
През февруари т.г., по време на пускането в експлоатация на „Арктика“, намотката на носовия статор на десния електродвигател отказа. Впоследствие междуведомствена комисия установи, че е нужен демонтаж и смяна на електродвигателя, което ще отнеме до 15 месеца.
Заради нарастващата интензивност на корабоплаването по Северния морски път, бе взето решение корабът да бъде използван, без да се чака инсталирането на нов електродвигател.
Отклоненията от проектните характеристики на ледоразбивача ще са незначителни, което ще му позволи ефективна работа в Арктика, обявиха от предприятието – разработчик ЦКБ „Айсберг“.
Подмяната на двигателя ще стане в периода август – ноември 2021 г., когато в Северно море няма нужда от атомни ледоразбивачи.
Подробности на: https://www.rosatom.ru/journalist/news/golovnoy-universalnyy-atomnyy-ledokol-arktika-vyshel-na-zaklyuchitelnyy-etap-khodovykh-ispytaniy-/