Атомният ледоразбивач „Арктика“ може да бъде получен с дефектен гребен електрически двигател (ГЭД), след като той се повреди по време на пристанищните (швартовите) изпитания, съобщава вестник „Комерсант“, позовавайки се на осведомени източници.
Един от шестте двигателя излезе от строя на 4 февруари. Повредената силова установка е разположена на десния витлов вал.
Преди това, успешно преминаха изпитанията на двигателите на средния витлов вал.
Според представители на Ленинградския електромашиностроителен завод, четири от шестте фази са били повредени поради пренапрежение по време на швартовите изпитания и е невъзможно да се възстанови работоспособността на носовата намотка на двигателя.
От Централния научноизследователски институт (ЦНИИ) по корабна електротехника и технологии сочат като причина за срива – брак при производството.
Ако не е възможно да се възстанови двигателят, корабът ще бъде изпратен в дока, за да бъде заменен. Това може да отнеме до година и половина.
Въпреки това, за да не се чака завършването на ремонта, „Росатом” може да приеме ледоразбивача с дефектен десен ГЭД при задължението да се отстрани неизправността в бъдеще, твърдят източниците на изданието.
Производителите и наладчиците на оборудването отказват коментар преди да бъдат готови изводите на комисията.
За справка
Договорът за строителството на Арктика е сключен през 2012 г. За тези цели от бюджета на страната са отпуснати 37 милиарда рубли.
Първоначално ледоразбивачът се планираше да бъде пуснат в експлоатация в края на 2017 г., но по време на производството датите бяха отложени за май 2019 г., а след това за май 2020 г.
Общо трябва да бъдат изградени 5 ледоразбивача по проект 22220, които ще се използват по Северния морски път.
Източник: https://ruposters.ru/news/19-02-2020/prinyat-ledokol-arktika