ЕЛЕКТРОПРОИЗВОДСТВО – on line

АЕЦ Козлодуй - данни за електропроизводството

Генерация и товар на ЕЕС в реално време


Евратом подписа договора за доставка на руско ядрено гориво за АЕЦ „Козлодуй” + коментар

05.12.2019

На 30 ноември 2019 г. Агенцията по доставките на Евратом (ESA) подписа договора между АЕЦ „Козлодуй” и руската компания АО „ТВЕЛ”, който гарантира осигуряване на ядрено гориво за централата.

 

 

 

Българската атомна централа се придържа стриктно към европейските изисквания за гарантиране на сигурността на доставките на ядрени материали и услуги в ядрено-горивния цикъл, които предвиждат диверсификация на източниците за снабдяване с ядрено гориво.

Прилагането на общата политика в тази сфера в Европейския съюз се осъществява от Агенцията по доставките на Евратом (ESA). Нейната мисия е да гарантира равнопоставеното снабдяване с ядрени материали (включително ядрено гориво) на всички потребители в ЕС.
Агенцията има изключителното право да сключва договори за доставка на ядрени материали с произход от или извън ЕС.
Агенцията изпълнява и ролята на ядрен наблюдаващ орган, като предоставя на Европейската общност за атомна енергия експертно знание, информация и съвети по всякакви въпроси, свързани с функционирането на пазара на ядрени материали и услуги.

Официалното съобщение вижте на: https://ec.europa.eu/euratom/docs/KNPP%20Contract%20Press%20Release_FINAL.pdf

Б.Р. – Договорът е до края на 2025 година.
Както е известно шести енергоблок премина изцяло на новото руско гориво ТВСА-12, а пети ще продължи да работи с ТВСА.

Там е „заровено кучето” при разговорите между президента на САЩ и Бойко Борисов при посещението му във Вашингтон.
Westinghouse произвежда ядрено гориво за украинските блокове ВВЕР-1000, базирано на ТВСА.
Затова няма да бъде изненада, ако след изтичане на договора с ТВЕЛ
пети блок премине на американско (шведско) ядрено гориво.
Има индикации, че опитно-промишлената експлоатация на известен брой касети на Westinghouse ще започне значително по-рано.

Tags: , , , , ,

15 Responses to Евратом подписа договора за доставка на руско ядрено гориво за АЕЦ „Козлодуй” + коментар

  1. 123 on 05.12.2019 at 6:19

    Диверсификацията на доставки на ядрено гориво включва и опцията АЕЦ Козлодуй да си закупи UF6 и да го предостави на ТВЕЛ за производство на ЯГ.

    • TSO on 05.12.2019 at 9:31

      И къде е логиката да се купува суровина, за да се предоставя за фабрикация?

      1. Такъв подход със сигурност ще повиши цената на крайния продукт.
      2. Суровина на „неядрена“ сила трудно ще се продаде, а и ще възникнат купчина въпроси.
      3. Ако все пак АЕЦ се сдобие със суровина, то пак ще трябва една част да предоставя на един производител, а останалата на друг.

      Притеснението на Агенцията по доставките е в това, че ако възникнат неразбирателства с единствения доставчик по някакви политически причини, то производството на електроенергия ще се наложи да бъде прекратено.

  2. Росен on 05.12.2019 at 17:20

    Аз имам питане. В момента 5ЕБ използва по-стария вид гориво TBCA, и произвежда повече ток.
    Наясно съм, че на 5-ти блок беше модернизиран ЦВН на турбината и му се е повишило КПД. То от това идва въпросът – какъв е смисълът от по-новото гориво на 6ЕБ, след като на 5ЕБ само с модернизация на ЦВН постигат по-голяма електрическа мощност?
    Не е ли по-евтино да се модернизира ЦВН вместо да се внедрява ново гориво?

    • TSO on 05.12.2019 at 17:56

      Веднага отговарям. Въпросът е лесен, обяснението малко по-дълго.

      Като начало следва да се подчертае дебело, че преминаването на 104% бе в два варианта. И за ТВСА и за ТВСА-12, като и двата даваха еднакъв като топлинна мощност резултат. За продължителност на кампанията след презарядка не мога да кажа, но вероятно нещата ще са сходни. Компетентните да споделят конкретни данни, ако им се иска де, не е задължително. ;)

      Защо се появи въобще ТВСА-12, как успя да стигне до площадката на АЕЦ Козлодуй и т.н.?

      В едно недалечно минало Уестингхаус започна внедряване на тяхно гориво в украински централи. Поради различно хидравлично съпротивление и някои други особености, като надпревара в стил „студена война“ за енергоемкост на една касета, касетите им се кривеха повече от допустимото. Те бяха наречени ТВС-W. Но войната си е война и не се отстъпи от позицията за енергоемкост, а се подходи към уякчаване на конструкцията. Поставиха се допълнително конструктивни елементи, които повишиха якостта на конструкцията … както и хидравличното съпротивление. Дотолкова, че вече не се кривеха от прегряване, а кривеха съседите от неравномерност на токовите нишки на флуида (работната среда). Задълбочен анализ на въпроса е направил Александр Быков (ликбез – ликвидация безграмотности), който се намира на https://alex-bykov.livejournal.com/2066665.html Четете и вниквайте в темата. И положителен отзив с много коментари: https://tnenergy.livejournal.com/78689.html

      Как горивото стигна до шести блок?
      Краткият отговор – по настояване на съветската страна. Настояването бе много настойчиво, няколко години. В интервюта тогавашният шеф на АЕЦ Козлодуй Митко Ангелов заявяваше, че предстои въвеждане в експлоатация, шефът на ТВЭЛ спокойно и уверено обясняваше как „двенадцатки работают на Козлодуе“. Докато същите тези дванадесетки тихо отлежаваха в очакване на някаква бъдеща съдба, Евратом се усети, че има уловка в цялата работа и написа писмо до АЕЦ, в което предупреди, че алтернативният доставчик на гориво за рекатори ВВЭР-1000 има аналог на ТВСА и няма намерение и готовност да предлага аналог на ТВСА-12. Предполагам поне докато не си избие инвестицията в разработката на настоящия аналог, но може и никога (мое мнение!). В писмото ясно се казваше, че въвеждането на „новото“ гориво рязко ще ограничи възможността за диверсификация и гарантираност на доставките, което си е и факт. Москва усети, че народът се е усетил и увеличи настойчивостта си. Как поделиха блоковете не мога да кажа, но соломоновското решение вече е налице. Един за мен, един за теб. Да се бяга от този баланс е политически неприемливо, а и обективно ненужно. С повече усилия, за което операторите на шести блок заслужават адмирации, ТВСА-12 престана да бъде купчина мъртво желязо и стана управляемо оръдие на труда. Вероятно трудности ще има и с горивото ТВС-WR, но хората затова са хора, за да посрещат трудностите, да ги преодоляват и да са щастливи, че такава отговорна институция, като АЕЦ „Козлодуй“, им дава платформа за личностно изграждане и израстване.

    • TSO on 05.12.2019 at 17:59

      П.П. Турбината на шести също е с модернизирана проточна част на ЦВН, но украинците от Турбоатом леко позабравиха, че са правили такава модернизация. Преди две години някъде имаше атака от тяхна страна (пак) да модернизират, но се оказа, че тук още не е забравена „старата“ модернизация. Сигурно изчакват да се забрави, за да скочат отново. Явно щом се пита, то не се коментира активно … и сигурно ще успеят да се включат.

      • Росен on 06.12.2019 at 12:31

        Даа, тук пише подобно разяснение за горивото…
        https://kozloduy-bg.info/101443/aets-kozloduj-razyasni-dejnostite-po-diversifikatsiya-na-dostavkite-na-yadreno-gorivo/
        Само не мога да разбера, как чехите не се поддадоха на подобен натиск, а ние с отворени обятия приемаме, нещо което може да е много проблемно?
        Предполагам, че се подготвят нещата и за Белене с подобен сценарий. Много е тъжно, когато политиката има превез над науката.

        • TSO on 06.12.2019 at 12:54

          Натиск за какво? За това, че се прие да се работи с ТВСА-12 или за нуждата от алтернативен достчавчик на гориво?

          Науката си е наука и в конкретния случай политиката помага на науката да се развива. Монопол, особено от страна на държавен лидер, за когото общият интерес превалира над интереса на индивида, не може да се допуска.

          В края на краищата, нали живеем в един нормален европейски модел, а не в схемата „Другари, дайте да дадем!“?

          • Росен on 08.12.2019 at 16:38

            Натиск да използват американско гориво. Нали и при тях трябва да има диверсификация?
            Политиката в този случай помага науката да се развива, но по много кофти начин. Като създава проблеми на места на които до момента ги няма, и над които учените трябва да си блъскат главите за да намерят решение.
            Европейският модел е на принципа: За нас големите може и да няма диверсификация, може да има Северен поток и т.н., но за вас от България, нещата ще се случват по друг начин, както ние кажем…

  3. alex_bykov on 06.12.2019 at 13:09

    Извините, что пишу на русском.

    Болгария сама должна решать, на какие грабли ей наступать. Тем не менее, если вы реально идёте по пути диверсификации поставщиков топлива, то „ещё вчера“ вам нужно было озаботиться:
    1) закупкой лицензионных американских кодов для расчёта смешанных активных зон (и, соответственно, обучением собственного персонала для использования таких кодов) – ТВЭЛу параметры американского топлива не передавались, значит, имеющимся на АЭС Козлодуй программным комплексом КАСКАД вы смешанные топливные загрузки не посчитаете. Замечу, что для обоснования безопасности таких загрузок только ANC-H/PHOENIX-H не достаточно.
    2) опытной эксплуатацией новой системы внутриреакторного контроля параллельно со старой – Хортица-М по тем же описанным выше причинам не может контролировать смешанную активную зону.
    Допускаю, что я далеко не всё вспомнил. Также допускаю, что болгарский регулятор „зачтёт“ обоснования безопасной эксплуатации смешанных зон с ТВС-WR+ТВСА, подготовленные для украинских АЭС, но, обращаю внимание читателей, что они были подготовлены для блоков, работающих на номинальных параметрах, а не на 104% от номинала. С моей точки зрения, именно поэтому потребуется полноценное переобоснование безопасности для Козлодуя-5 и полноценная (до выхода блока на полную загрузку ТВС-WR) опытная эксплуатация нового топлива.

    С уважением к читателям сайта,

    Александр Быков

    • Росен on 08.12.2019 at 16:34

      Дааа. Тези факти са ясни. Също така си спомням, че при украинците, ако зоната е 50 и повече процента с TBCA няма проблеми.
      В момента в който зоната стане под 50 процента TBCA, т.е. стане повече от 50 процента TBC-W, почват да се проявяват различни проблеми.
      Мисля, че в atominfo.bg имаше статия, която обясняваше точно такова нещо.

      • alex_bykov on 22.12.2019 at 16:16

        Росен, всё-таки имейте ввиду, что ТВС-WR, которую сейчас предлагает Вестингауз, существенно отличается от проблемной ТВС-W. У ТВС-WR жёсткость каркаса существенно выше (все стрэпы на месте, да и материал дистанционирующих решёток – сталь, а не циркониевый сплав), так что проблемы с неразборностью зоны у них возникнут, скорее всего, только после полного перевода активной зоны на американское топливо. А вот теплогидравлика у ТВС-WR очень существенно отличается и от ТВСА, и от ТВС-W. И это надо иметь ввиду при обосновании безопасности топливных загрузок.

  4. TSO on 08.12.2019 at 18:51

    А преходът към ТВСА-12 беше без натиск, без проблеми при внедряването му в експлоатация и т.н.?

    Политиката на „двоен стандарт“ за еднакви факти и събития е прекрасно овладяна от почти целия личен състав на Дружеството.

    За едните пари е, не е по вътрешно убеждение – поне се надявам да е така.

    • alex_bykov on 22.12.2019 at 16:04

      TSO, извините, что отвечаю на русском. Про Болгарию не скажу ничего, а на Украине мне пришлось внедрять и ТВСА, и ТВС-W. Отличия были, и очень существенные. Во-первых, ТВЭЛ предлагал НАЭКу УТВС с переходом в перспективе на ТВС-2, ТВСА были выбраны нами (НАЭКом) по результатам общения с персоналом пилотных блоков и заводов-изготовителей. Переход на ТВСА не был „безударным“, но был всё-таки заметно проще, поскольку обоснования проводились теми же кодами и по той же методологии, что и ТВС-М, которые в тот момент поставлялись на АЭС Украины. Переход на обоснования новых топливных загрузок со стороны АЭС тоже потребовал только подготовки констант для комплекса КАСКАД, поскольку и гидравлика, и многое другое у ТВСА и ТВС-М совпадают.
      И, если честно, я не понимаю, почему Вы переходите на ТВСА-12 вопреки собственным желаниям. Насколько я знаю, ТВСА-12 предлагались и украинским АЭС, но у них почему-то получилось отказаться от их внедрения, а у вас – нет. Венгры и чехи вообще принимают весьма деятельное участие в планировании внедрения новых типов топлива – ТВЭЛ предлагает, заказчик вносит свои коррективы, вполне получается договориться. Вас „пытали злобные русские“, чтобы вы внедряли ТВСА-12?.. :0)

      • TSO on 22.12.2019 at 17:49

        Правильно умели убеждать…

        Поищите моих коментарий давностю в нескольких лет. Когда 12-ки на Козлодуе и правда заработали.

        Есть два варианта внедрения ТВС-WR. С участием конструктора РУ и с участием обеих производителей топлива. Или только с одним из них. Второй вариант неуютнее как то.

        • alex_bykov on 22.12.2019 at 19:43

          Для участия ОКБ „Гидропресс“ в этой работе потребуется передача в Россию конструкторской документации Вестингауза. Практически, я оцениваю шансы такой передачи как мало отличающиеся от нуля – все документы, переданные на Украину, грифованы Вестингаузом как коммерческая тайна. Да и сам Вестингауз уже успел настроить против себя ОКБ „Гидропресс“, достаточно много наговорив и сделав на Украине.

Тема на седмицата

ЕС – Ядрената енергетика се изплъзва от Европа

Атомът тръгва от Запад на Изток, и това съществено променя ядрения отрасъл. Към такъв извод са склонни много от участниците в европейския ядрен форум,...

Още »

Приносът на ядрения отрасъл в икономиката на ЕС

СЪПРИЧАСТНОСТ към децата – аутисти

Търсене

БЪЛГАРСКАТА АТОМНА ЕНЕРГЕТИКА – НАЦИОНАЛНА, РЕГИОНАЛНА И СВЕТОВНА ЕНЕРГИЙНА СИГУРНОСТ, 16–18.09.2020, Варна

Последни коментари