Работата по прехвърлянето на облъченото гориво от басейните за отлежаване на касетите (БОК) до сухото хранилище (СХОЯГ) в окончателно затворената АЕЦ “ San Onofre “ (САЩ) бе прекъсната през март в продължение на 10 дни поради откриването на чужд обект в един от МЦК MPC-37.
Това съобщава „Nuclear Engineering International“ позовавайки се на експлоатиращата организация.
МЦК е многоцелеви контейнер, канистра (canister).
На 5 март 2018 г. работници, участващи в транспортните операции с ОЯГ, са открили в един от МЦК фрагмент от болт с размери около 4 × 0,5 инча.
Всички операции с горивото незабавно са били преустановени.
В съобщението се отбелязва, че инцидентът е възникнал с един от МЦК от новата конструкция.
Доставчик на оборудването е компанията „Holtec“.
Болтът, фрагмент от който е бил намерен, е изпаднал от възела с наименование basket shim.
В проекта на възела са били направени промени в процеса на производство на партидата контейнери за АЕЦ „Сан Онофре“.
В крайна сметка на централата са доставени 30 МЦК със старата версия на възела и 43 МЦК с преработения вариант на възела.
Болтът е изпаднал в един от контейнерите от преработения вариант на възела.
Работата по преместване на горивото е възобновена след десетдневен период на престой, като се използват MЦК от първата партида (с по-ранна версия на възела).
Преди инцидента горивните сборки (касети) са били заредени в четири МЦК с модифициран възел.
Експлоатиращата организация (ЕО) все още не може да каже със сигурност дали тези контейнери имат проблеми с болтовете.
От компанията „Holtec“ са съобщили на журналистите, че инцидентът няма да засегне безопасността на съхраняване на облъченото гориво, но ще бъде проведено разследване.
Възелът basket shim е изработен от алуминиева сплав. Предназначението му е да поддържа коаксиалността на МЦК и вътрешната кухина на контейнера за съхранение в дългосрочен план, в който се зареждат МЦК.
Компанията “Holtec” твърди,че измененията в проекта на basket shim са били направени в процеса на производството на партидата – за подобряване технологичността на производството и за “незначително подобряване” на топлинния режим на контейнерите.
Измененията са били направени в долната част на възела.
Като цяло във всеки контейнер MPC-37 има 88 болта, от които 24 болта са излишни. Загубата на един от болтовете, според „Едисън“, оперативната организация на атомната електроцентрала „Сан Онофре“, не трябва да повлияе на безопасността.
Същевременно, от ЕО признаха в отговор на запитване от страна на представители на обществеността, че при приемането на МЦК не са извършили оглед на долната част на basket shim поради липса на технологична възможност да го направят.
Експлоатиращата организация също счита, че е нецелесъобразно да се изважда горивото от четирите МЦК с модифицирания възел в БОК, тъй като това ще доведе до необосновани дозови натоварвания на персонала.
Източник: http://atominfo.ru/newss/z0048.htm
Подробности на: http://www.neimagazine.com/news/newsloose-bolt-causes-minor-delay-in-fuel-transfer-at-san-onfre-6100266/