На 26 декември успешно завършиха изпитанията на херметичната оболочка (защитния купол) на първи блок на Нововоронежската АЕЦ-2 за здравина и херметичност. Това са последните изпитания в рамките на подготовката на енергоблока за започване на пусковите операции.
Завършването на изпитанията означава завършване на строително-монтажните работи на строителната площадка и пуско-наладъчните работи на реакторното оборудване, съобщават от пресслужбата на НВАЕЦ-2.
Този блок се изгражда по най-съвременен проект – първият проектиран от нулата в най-новата история на Русия. Това е пилотният енергоблок с реактор ВВЭР-1200, който е най-мощният (1200 MW) в парка от атомни електроцентрали на страната и първия блок от поколение 3+.
По-рано завършиха изпитанията на подетапа студена и гореща обкатка (СГО) на реакторната установка, което позволи да се потвърдят всички физически характеристики на системите и оборудването. Общо през времето на СГО на технологичните системи на строящия се 6-ти енергоблок са извършени 168 изпитания.
Ние изминахме сложен етап от изпитанията на енергоблока, включително са завършени изпитанията на херметичната черупка на здравина при разреждане и при свръх-налягане, казва директорът на НВАЕЦ Владимир Поваров.
Комисия от експлоатиращата организация след съответната проверка на 21 декември 2015 година подписа акт за готовност на енергоблока за физически пуск.
Ядреното гориво вече е доставено в централата и се намира в специално-построеното и наскоро въведено в експлоатация хранилище за свежо гориво. Извършен е входен контрол на топло-отделящите сборки.
Към Ростехнадзор е отправено искане за извършване на независима проверка на готовността на всички системи на централата за физически пуск. Очаква се инспекторите от Ростехнадзор да пристигнат на енергоблока в най-скоро време.
За справка
При изграждането на първи блок на НВАЕЦ-2 е използвана 49,7 хиляди тона арматура, излети са 430 хиляди кубически метра бетон, монтирани са 12,5 хиляди тона технологични тръбопроводи и 28,5 хиляди тона метални конструкции, положени са 6,5 хиляди километра кабели, монтирано е 18 хиляди тона оборудване.
В най-натоварените периоди от изграждането количеството на заетия строително-монтажен, топло-монтажен и електромонтажен персонал достигаше до 6 хиляди души.