НАЭК “Энергоатом”разчита до 2017 година да въведе маневрени режими на работа на ядрените енергоблокове с разтоварване през денонощието до 75% от номиналната мощност, съобщи пред журналистите президентът на „Энергоатом“Юрий Недашковский.
“Аз съм поставил задача, до 2017 година, когато трябва да заработи енергийната борса, ние да бъдем готови за работа в маневрен режим”, - каза той.
Нешадковский отбеляза, че първият етап от дейностите, в рамките на които компанията изследваше поведението на горивото в условията на маневриране на блоковете, практически е завършен.
Обаче „Энергоатом“ вече дълго време не успява да се договори с руската страна за обследване на една повредена при изпитанията горивна сборка (касета), което пречи да се премине към втория етап на проекта.
По-нататък предстои адаптирането за работа в маневрен режим втори контур на ядрените енергоблокове. Планираните разходи за всеки един блок са около 60 милиона гривни.
„Энергоатом“ и „ТВЭЛ“ още през 2005 година по инициатива на украинската страна рапочнаха да изпълняват съвместна тригодишна програма за преминаване на енергоблоковете с ВВЭР-1000 в маневрен режим.
Като пилотен за реализацията на програмата беше избран втори енергоблок на Хмелницката АЕЦ, който беше въведен в експлоатация през 2004 година и още в самото начало беше зареден с усъвършенстваното ядрено гориво – топло-отделящи сборки алтернативна конструкция (ТВСА).
Проведените изпитания потвърдиха, че енергоблокът може да работи в режим на денонощно маневриране.
Енергоблоковете на украинските АЕЦ сега работят в базов режим и не участват в денонощното регулиране на енергийната система. денонощните колебания на потреблението на електроенергия в Украйна се компенсират за сметка на увеличаването или намаляването на мощността на ТЕЦ и ВЕЦ.
Източник: http://www.atomnews.info/?T=0&MID=1&JId=42&NID=3852
Б.Р. Маневрените режими за работа на енергоблоковете на АЕЦ са съпроводени с редица условия, не само от технологичен и технически характер. Например, много важни са икономическите показатели на производството. Да не говорим за затрудненията при планиране на ППР и презареждането с ядрено гориво. Все пак, щом като EDF във Франция практикува повече от 10 години участието на ядрената енергетика в регулирането на параметрите на електроенергийната система, показва, че от маневрените режими има смисъл. Разбира се, ако операторите на АЕЦ получават съответните компенсации. За държавната EDF това изобщо не е проблем. Знам, че сред читателите има по-подготвени от мен по темата и се надявам да споделят вижданията си, ако пожелаят.