Монтажът се извършва на няколко етапа. Отначало с помощта на крана DEMAG шлюзът (маса около 230 тона, дължина повече от 12 метра, диаметър – около 10 метра) се поставя на специална количка в транспортния портал на реакторното здание (кота +26,3 метра).
На следващия етап специалистите от ОАО «Энергоспецмонтаж», които работят по монтажа на шлюза, ще го поставят в проектно положение – към вътрешната и външната защитни обшивки на зданието на реакторния остров.
Монтирането на шлюза в проектно положение ще позволи за се пристъпи към последната операция свързана с контейнмънта (оболочката), – натягането на системата за преднапрежение, която е изградена от специални стоманени въжета. Чрез нея многократно се увеличава здравината на вътрешната защитна черупка (обвивка).
Транспортният шлюз е последното едрогабаритно тежко оборудване, което се монтира в реакторното отделение на първи блок. С монтажа му се завършва конструктивно сградата на ядрения остров.
Транспортният шлюз е съставна част от локализиращата система за безопасност. Той представлява цилиндрична камера, която може да се затваря херметично от двете страни.
През него става доставянето на товари в реакторната зала по време на ППР и презарядката на реактора.
Товарите се поставят върху специална платформа, която се движи по релсов път, като една след друга се отварят и затварят вратите на шлюза. По този начин, транспортният шлюз, осигурявайки херметичността на реакторното отделение, позволява да се защити персонала на централата и околната среда от радиоактивното въздействие.
Източник: http://www.seogan.ru/