Стойността на строителството на новия руски ядрен ледоразбивач „Россия“ от проект 10510 „Лидер“ може да се увеличи, а датата на доставка на кораба вече изостава от графика.
За това пише руският „Комерсант“ с позоваване на протокола от срещата по този въпрос в Министерството на промишлеността и търговията на Руската федерация.
Според събеседници на изданието може да става въпрос за увеличение на цената на държавния договор за изграждането на ледоразбивача с 40-60%.
Корабът се строи в корабостроителницата „Звезда“, която се управлява от консорциум, ръководен от „Роснефт“.
Според протокола от срещата „Роснефт“ обяснява необходимостта от увеличаване на цената и отлагане на работните дати поради прекъсване на доставката на големи части на корпуса – леден зъб, скоби за перо на кормилото и външни скоби на гребния вал, които през 2022 г. трябваше да се произвеждат от украинския завод „Енергомашспецстал“, намиращ се в Краматорск.
Както се съобщава, руските окупатори многократно са обстрелвали това предприятие, чийто собственик е руската Атоменергомаш, която е част от корпорацията Росатом.
От „Роснефт“ допълват, че договорът с новия производител на корпусни части – УЗТМ-КАРТЕКС – все още не е сключен, а сроковете за доставката им са условно отложени за август 2025 г.
Освен това компанията посочва, че цената на договорите за доставка на атомна електроцентрала (АЕЦ) за ледоразбивача „Русия“ може да се увеличи поради повишаването на цените на материалите и компонентите.
Според събеседниците на изданието вече има изоставане в изпълнението на работата от страна на самата корабостроителница: липсват служители за извършване на корпусни и заваръчни работи на ледоразбивача. До средата на март вместо 15% от общия обем на планираната работа са изпълнени само 5%.
Държавният договор на стойност 127,6 милиарда рубли за строителството на главния ядрен ледоразбивач „Русия“ беше сключен през април 2020 г., негов клиент е „Атомфлот“, срокът за завършване е декември 2027 г.
Ледоразбивач с мощност 120 MW трябва да осигури целогодишно преминаване на кораби през Северния морски път с търговска скорост от 10-12 възела за износ на въглеводороди за външните пазари. На първо място, ледоразбивачът трябва да осигури целогодишен износ на товари с втечнен газ от арктическите проекти на руската компания „НоваТек“ в Ямал и Хидан.
Подробности на: https://www.kommersant.ru/doc/5900679